Wednesday, April 27, 2011

Sahabat Bukan DUnia Sahaja...

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum
Alhamdulillah berkesempatan lagi kita utk bertemu lagi di alam maya

alhamdulillah. alhamdulillah.syukur tak terhingga kepada Ilahi
kerana hari ini, saya merasai satu kenikmatan yang selama ini
saya kurang menyedari kehadirannya.

apakah kenikmatan itu?
kenikmatan itu ialah....

kemanisan ukhuwwah..kerana Allah taala
sahabat2 yang memberi kita teguran, nasihat dan berkongsi ilham,pendapat,
dan sentiasa mengingatkan kita tentang Allah...
menyedarkan kita tentang tujuan utama hidup di dunia ini,
menyedarkan kita tentang kekurangan kita, aurat,akhlak,etc2



saya memerlukan mereka.saya amat memerlukan bimbingan dan teguran dari mereka.
saya tahu kadang2 saya masih lagi terleka dengan dunia
kemewahan.contohnya,mengimpikan perfume mahal2, baju, beg, ..
suka tengok kereta hebat2, kereta mahal2. 
materialistik. masih lagi ada sisa2 perangai jahil ni dalam diri.

tapi peringatan sahabat2 menyedarkan saya yang kadangkala dalam masih dlm mimpi

saya  :  wuiyoo.cantik ah kereta tu. lawa gile.ford fiesta!besnya kalau ada kereta macam tu!
sahabat  :  ni semua dunia.

saya  :  cantik2 lah kawan2 kita pakai baju.kita simple je kan.
sahabat  :  dunia . 

saya  :  bla bla bla
sahabat : dunia

saya : bla bla bla
sahabat : dunia

saya: .. ... ..........

dunia.

kalau orang yg tak faham spt apa yg sy faham, 
mesti akan rasa macam
"hish.skema gila. asyik2 jawab dunia! boring betol. skema ah!! "

tapi stiap kali kalau sahabat saya mengingatkan saya bahawa
semua ini adalah Dunia.
automatik macam tersedar balik...
dunia ni tak bernilai apa2 pun disisi Allah..mcm kepak nyamuk ja kan....

heh. mudah kan nafsu kita kawal kita.
kawal kita supaya kagum dan berasa hebat dengan kemewahan dunia.

sahabat juga berperanan sebagai tempat berkongsi kemusykilan pendapat
dan berkongsi idea. 
kadangkala nasihat yg diberikan oleh mereka, atau pendapat yg mereka berikan
macam terkena atas batang hidung sendiri
mcm satu teguran yg Allah ilhamkan melalui sahabat kita
dan kata2 sahabat itu akan saya ingat sampai bila2...

Jadi di sini saya mahu simpulkan,
bahawa betapa pentingnya kita mempunyai sahabat2 yang mengingatkan kita tentang akhirat
tentang akhlak kita, tentang tanggungjawab kita, tentang Allah...

janganlah disebabkan kita terlalu sayang kawan,
sehingga kita tak berani nak tegur kesilapan mereka, tak berani nasihat mereka,
kita pun diam saje.padahal kita tahu dia buat tu salah.
bukan itu cara utk tunjukkan syg kat kawan.

kalau kita betul betul sayangkan kawan kita,
mestilah kita tak suka tgk mereka buat perkara yg Allah tak suka ye dak?
tapi kalau kita tak berani nak tegur pun, doalah supaya kawan2 kita diberi
kesedaran dan kefahaman spt mana yg kita faham. 
jgn membenci rakan2 yg buat perkara Allah larang atau maksiat
tapi benci perkara yg mereka lakukan :)



jangan ego dalam bersahabat..jgn berkira kira dalam bersahabat

sayangilah sahabat anda kerana ALLAH taala :)
sahabat bukan di dunia sahaja. tapi sahabat dunia akhirat :)



   

2 comments:

etykus said...

yeah,ukhuwwah fillah :) kalau ety ada buat salah, jgn teragak2 teguq noh. sungguh bila ada kawan tag gambaq nasihat, tag note, bg nasihat, terharu sbb sudi menasihati kami secara xlgsg. kami tau kami kurang ilmu lg, jahil lg, sama2 kita saling mengingati ek. huu :)

maya dandelion said...

:) ety sayang..insyaAllah... kami pun sama masih lagi jahil..kita manusia saling memerlukan. ety pn same ek, tegur kalau buat silap.heheh :)