Monday, July 9, 2012

Ukhuwwah Pada Saya

بسم الله الرحمن الرحيم 

assalamu'alaikum wbt

Ukhuwwah tu maksud gapo ekk?
kalau tak silap,maksud dia ialah 'ikatan'
Ukhuwwah krn Allah. "ikatan krn Allah"

______________________________________________

Pada pandangan saya,ukhuwwah itu perlu diaplikasikan dalam hidup
Dan diaplikasikan pada semuaaa orang.
Maksud saya, bukannya kita ber'ukhuwwah' hanya dengan2 geng2 yg ada 'J'
'J' yang sama dengan kita ja kita perlu jaga ukhuwwah.
Dengan kumpulan2 tertentu, dgn kumpulan2 yg ada bulatan gembira SAHAJA.

No.NOOooOO. Saya tak bersetuju. 100% tak bersetuju!


Saya tak suka jika wujud individu2 yg fikir kita perlu berkawan hny dgn orang baik2 sahaja.
Ya kita perlu cari sahabat yang baik, selalu ingatkan kita pd Allah.

Tp pd masa yg sama, janganlah terus taknak bergaul, taknak kawan dengan kwn2 kita yang masih 'kurg kfahaman' tntng Islam. Berkawan kan biar seribu.

Dan sy juga tak suka individu2 yg bila jumpa org tak tutup aurat, berdating, bdua2 an,
Mengutuk2 pulak dah. "SI sameon tu dekatnya duk dengan rapeah.eii. gewe la tuh. sameon tu plak tak biasa rpt dgn bdk puang.gitulah jadi bila baru bgewe" .
Cakap pasal orang tu,cakap pasal orang ni.

Apa kata Korang gi nasihat2 dia baik,scara berhikmah?kalau tak tahan sgt tgk dia camtu.

Bencilah perlakuan dia,jangan lah benci orang tu...huhu..

Sebab tak mustahil suatu hari nanti, mereka lebih BAIK drp kita.
Sebab saya dah tengok ramai orang2 yg dulu saya pernah kutuk-kutuk kaw kaw punya (time zmn2 PPISMP dulu.zmn saya masih agak jahiliyah,tak ditarbiyah sepenuhnya lg. hee.)
Sekarang ni tengok, alhamdulillah, lebih BAIK dr saya!

Subhanallah! Bila perkara2 camni terjadi depan mata saya, diri sndiri rasa Malu.. sebab before  betul2 serius nak berubah(2thn lps), diri ini mmg kaki mengutuk orang pun..tsktsk.

Hingga saat ni, banyak perkara yg mengajar saya. dan paling tak suka bila ada manusia yg suka judge orang,mhakimi org sesuka hati.

pernah kwn kakak share pendpat dia,tentang status di FB. Dia tak setuju tntang satu status berbunyi mcm ni,

"Orang tak pakai tudung itu HOT.Neraka itu HOT.sebab tu orang tak pakai tudung rasa HOT"
(maaf kalau silap sikit ayat ni. tak bp igt mcm mana ayat dio"

?????????????

seriously, penyataan2 camni sangat tak sesuai dan nampak kurang beradab,tak sopan.


nak ajak orang kpd kebaikan,tp ayat2 digunakan tu mcm MengHukum.gunalah ayat mendidik!

Kadang-kadang kita patut luaskan pemikiran kita sbg tambahan, baca dan tengok video2 pendakwah Islam spt Suhaib Webb ke,Yahya Ibrahim, Hamza Yusuf dan etc etc pendakwah Islam dr luar negara. Penyampaian diorang sangat menarik, ajak org ke arah kebaikan dgn cara yg baik.

Contohnya,Suhaib Webb ni jugak ada yg tak stuju dgn dia sbb kata dia ni cam open minded sgt tntg Islam. dan yg stuju dgn dia mostly yg bpndidikn dr Mesir atau Arab camtu la.tak sure sgt. Padahal mmg sesuai lah dia sebarkan Islam kat USA dgn cara dia, bertepatan dgn budaya orang US.
apa yg saya respek dgn dia, setiap minggu ada je status dia kat FB ,contohnya, "alhamdulillah, bro. ryan accept Islam".. Tiap minggu ada ja orang yg memeluk Islam. Hebatkan?
_______________________

Okay.okay.nampaknya celoteh yang pada mulanya pasal ukhuwwah
tiba2 lari topik bila cakap pasal Menghukum, judging apa suma .hehe

Marilah kita sama2 doakan buat kawan2/sahabat2/sepupu2/saudara mara kita yang jauh dr Islam.
Semoga Allah mmberi mereka kefahaman Islam suatu hari nanti. mana yg mampu ,kita bantu.
in shaa Allah..may Allah bless Us..amin..


No comments: