Monday, July 2, 2012

Saya Perfecto?

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum wbt

Fuh lega!Dah delete dah post zmn2 lampau.2008-2009. sebab zaman2 tu mrupakan zmn sy paling byk buat dosa T.T.
_______________________

Hari ni rasa macam nak sembang sesuatu dengan ampa semua.

Saya masih ingat sewaktu saya di awal2 masuk usrah/majlis ilmu.ta'lim/blatan gembira..atau apa2 yg sama erti dengannya. masa tu sem 1 PPISMP, dan paksa rela. actually bkn paksa rela sangat,tp disebabkan saya junior,jadi nak jaga hati senior la..kononnya..eheh.

waktu itu,setiap kali usrah, i get nothing. but i get something also.apela merepek ni. tapi dpt juga sipi2. dengan buat perangai degilnya apa semua, saya tak sangka senior tu ckup bsabo dgn saya. dan nasihat saya tanpa jemu. dan antara satu soalan yg suka tanya pada senior tu ialah::::

      "Kak, kenapa Y tu tudung labuh, byk ilmu agama.tapi suka cakap lepas bagi org    
       terasa.kenapa ek?dia banyak mulut pulak tu. sepatutnya dia bg la contoh terbaik pd saya."


       "Kak, lelaki tu byk agama,nampak alim,tapi dia pun gataiii.duk kacau perempuan.ngorat sana  
         sini .kenapa org yg perwatakan agama ni ramai yg gatai2 ye kak?

       "Kak, dia tu tudung labuh,cam alim.tapi tak jaga pun pergaulan dengan lelaki. duk kawan 
         rapat ja dgn laki?
         

Kebanyakan soalan adalah spesifik tentang peribadi orang yang membawa agama itu sendiri. Waktu tu saya tak faham dan suka sungguh melihat kekurangan dan kelemahan orang lain. Especially yang tudung2 labuh dan cam ustaz2 ni.

Kak senior pun mberi jawapan yg mbuatkn saya terfikir tapi still tak puas hati


  "Maya, sepatutnya orang yg membawa imej Islam ni mjaga diri dia,hati dia,akhlak dia, sejajar dengan imej Islam yang dibawa. sebab mereka ni akan bawa fitnah pada agama. bila mereka buat salah,orang akan 'aim' dan terus beri fitnah pd imej Islam yg baik. org akan fikir,Elehhh.tudung labuh tp prangai gini.join usrah tp prangai gini.baik jadi cam aku!tak yah join ape2 tp baik sokmoo). 


Jadi, ini silap dari segi individu itu sendiri.sebab kita manusia mmg tak perfect,ada kelemahan kita. tapi kita kena fikir, orang tu lemah dari segi, kita pun ada kelemahan dgn dia.kita sbenarnya sama je sbb msing2 ada kelemahan cuma yg bezanya, dari segi lain. Kita lihat kelemahan orang tu, kita sama2 la cuba tegur dan pd masa sama kita perbaiki diri kita sendiri. dan jangan ikut perkara buruk yg ada pada dia.tp ambiklah kebaikan yg ada pada diri dia.


Terdiam. Terfikir sejenak. tp still tak puas hati disebabkan ego diri sendiri :D

________________________________________________________________

Alhamdulillah.. hampir 3 tahun berlalu. saya masih ingat soalan2 cepumas saya kepada akak tersebut.

dan sekarang,saya sendiri yang alami perkara tu. Kini saya bertudung labuh bidang 60, dan orang akan ingat saya ni perfect,baik gile,tak buat salah,byk ilmu agama. Bila kita buat salah, orang akan aim mcm2.
:) bila tdung labuh ni.kita akan mbawa imej Islam. Ish,bukan la nak kata tudung bidang 45 tu tak bawa imej Islam.. takk.bukan.cuma bila bidang 60 ni orang ingat kita ada banyakk ilmu. 

Walaupun saya btudung bidang 60,tapi bukanlah otomatik terus saya ckp lemah lembut,tidak pandai bergurau dan xbsosialisasi. sebab diri sy yg sebenar ialah, sy hanya kelihatan lembut,tp sbenarnya sy seorng yg bdikari dan suka perkara lasak. saya juga suka bgurau dan suka bsosialisasi (ehem.dgn pmpuan aje).

DAN.. saya masih lagi byk kekurangan dalam proses mperbaiki diri. kerana proses baiki diri ni berterusan sampailahh kita mati.proses mlawan hawa nafsu.proses mnjaga hati. seriously, korang rasa saya cam baik.tapi saya rasa saya tak baik pun sebab itulah realitinya. setiap hari syaitan cuba mnguasai manusia!
kerana Syaitan dah berjanji pada Allah, dia akan sesatkan kita utk join dia masuk NERAKA!!

ehem.ok2,point yg sy nak smpaikan di sini sebenarnya

Kepada org btudung labuh,rupa cam ustaz, jagalah akhlak,tingkahlaku,adab, kerana anda mbawa imej Islam
contohilah Rasulullah s.a.w. qudwah hasanah
yang menunjukkan contoh kpd org lain melalui tingkahlaku baginda. cubalah utk jadikan baginda sbg 
Teladan Terbaikk!
ya kita tak perfect, tapi at least.try utk aplikasikan apa Rasulullah s.a.w buat dlm rutin harian
aplikasi dalam hidup kita.

Sayangilah oraang lain .Sayangilah mereka kerana Allah taala.

kerana Rasulullah s.a.w sangattttttt sayang pada kita pada Umatnya ^.^

Dan Akhir Sekali

IM Not Perfect!But im trying my best to be better everyday.
and iwant to help my brothers and sisters in Islam too.
and im trying to improve myself.
and sorry.grammar boloks.

Kalau saya buat salah,silap.tegurlah saya dgn berhemah berhikmah

Jangan kutuk saya belakang2. Sebab kalau kutuk, saya tak dapat baiki diri dan org yg kutuk saya pun rugi..sebab 1st, Saya tak dpt baiki diri. 2nd, Saya dapat pahala free dari org yg kutuk.

T.T

wslm

No comments: