Thursday, February 7, 2013

Perlu ke Marah atau Berkawan?

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamua'alaikum wbt
hari ni saya nak cerita sedikit beberapa pendapat  saya


masa praktikum fasa 1, sebenarnya sy garangla jugak dengan murid2.tp disebabkan sebulan sahaja, saya rasa sampai sekarang, tak berapa nak ingat sangat sebab pendeknya tempoh mengenali diorang.

tp masa praktikum fasa 2, kejutan budaya kan, jadi garangla jugak mula2.tp lepas lepas tu...pehh,mmg rasa nak sakit jantung tiap hari sebab keje marah sokmo.susah betul nak kawal diorangggg ni. tau dak kalau kita marah, tinggikan suara, emosi kita akan jadi tak stabil dan kita rasa letih yang Amat?!??!

So disebabkan lepas marah akan jadi letih, penat dan tak bermaya, maka dengan keputusan itu, saya pun decide untuk taknak marah dah murid2 ku yang nakal ni. marah2 pun,samoooo ja buat perangai.penat ja.hahaha

jadi saya jadi kawan diorang.especially darjah 5, diorang ni semua laki, ada 5 perempuan. perempuan baik sangat, lelaki buas sangat.ponat den.last2 layan je,jd kawan.lepastu tegur baik2,mana yang mampu. apa-apa pun,selalu la doakan murid2 kita senakal mana pun diorang. hok kelas agak buas darjah 4, saya jadikan kawan jugak. last2, saya lebih selesa bila diorang jadi kawan. sebab tak perlu lagi penatkan diri menaikkan darah . tegur je elok2.

dannn.sekolah skrg ni, murid2 dia ok.tak berapa buas.ingat nak buat garang la jugak.keke.tapi disebabkan dah biasa tak garang dengan murid2, so kat sini pun mmg maleh nak marah2. cuma pesan kat depa,ingattt niii,kalau awak nak cikgu buat baik dan tolong awak,awak kena la buat baik dan selalu tolong cikgu.jangan buat cikgu marah. kalau cikgu marah,awak pn tak suka kan?

setakat ni alhamdulillah darjah 5 kelas terakhir, walaupun lemah dan mula2 nakal la jugak,tp alhamdulillah diorang ok, nakal sikit2 tu biasa la.layan je,dah nama pun budak-budak kan. janganlah strict sgt,marah sokmo nanti,hilang keyakinan diri depa.

lagipun marah ni kan syaitan suka, Rasulullah saw pun kata, "La Taghdob.La Taghdob".

so,kurangkanlah marah murid2. maybe ada cara lebih berhikmah drp marah2,tengking2,ckp ayat kaso.

rilekss,cool.hidup ni kena sentiasa gembira.tak gitu. dont worry be happy



 

No comments: