Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan Menyapa Kita

بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamu'alaikum
Alhamdulillah syukur ya Allah kerana diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan untuk tahun ini
insyaAllah saya akan menggunakan peluang ini sebaiknya..
_____

Sbelum tibanya bulan Ramadhan, seorang sahabat saya mencadangkan saya membaca sebuah buku
berkaitan dengan bulan Ramadhan ,supaya kita lebih memahami dan bersedia utk bertemu Ramadhan
saya tak pandai sangat nak pilih buku, pastu pakat hantam ja amik buku ni masa ada
seminar penyelidikan PJ kebangsaan di IPG KSM baru-baru ini

tajuk buku ni, 
"Nasihat Ramadhan Daripada Orang-orang Soleh"
oleh Sulthan Hadi,pandang sisi :Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat


seriusly dari start beli haritu, tak baca baca langsung.sebab tangan ni gatal
suka nak buka buku Fanzuru oleh Hilal Asyraf
sebab buku Hilal Asyraf ayatnya agak santai dan mudah dihadam
buku ni ayatnya agak serius sedikit
akhirnya setelah sekian lama dibiarkan begitu sahaja

tanggal 1 ogos 2011 bersamaan 1 Ramadhan
waktu Encik Man tak masuk kelas,
saya pun start baca buku ni.
ternyata buku ni sangat menarik dan memberi input.
tak rugi membelinya. 

Antara nya, buku ni cerita tentang betapa Allah s.w.t. mengurniakan Ramadhan ni kpd kita
sbg pghargaan dan tanda kasih sygnNya pada kita.
sedih kan bila fikir balik, bila time puasa, orang akan bagi alasan letih.letih
bila buka puasa, makan macam2 dgn alasan seperti mahu'mbalas dendam' sebab x mkn pagi td
bila malam, tengok tv,rancangan hiburan,dan melalaikan sebab nk 'bls dndam' pagi tadi tak larat nak buat apa......orang seperti ini tidak memahami erti Ramadhan yang sebenar. 
apa hikmah di sebalik Ramadhan itu...

saya nak rekemen sahabat2 semua beli buku ini
insyaAllah hampa boleh memahami dgn lebih details tentang Ramadhan.
________________

saya mengharapkan Ramadhan tahun ini lebih bermakna dan lebih baik drp tahun sebelumnya
selama ini, saya hanya berpuasa,berbuka, tarawih,tdo,sahur
hanya rutin,tapi tak faham sebenarnya bulan Ramadhan itu sendiri

"tak kenal maka tak cinta"
kalau kita tak kenal Ramadhan tu, macam mana kita nak cintakan Ramadhan?
sebab itu kita lebih mcintai Syawal daripada mencintai Ramadhan kan.

:) jum2 kita mdidik diri di bulan Ramadhan ni!
sebagai benchmark kita utk hari hari akan datang! :D

Welcome Ramadhan! :)
wslm
 

No comments: