Tuesday, July 10, 2012

Dear My Future Son/Daughter..

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamu'alaikum w.b.t

Dalam dua minggu lepas, saya pulang ke Pasiaq Mas ,rumah saudara saya yg saya mmg rapat
Mcm family angkat jugak la, sbb masa kecik2 dia pengasuh saya. Ok back to topik
Saya pi pasiaq mas tumpang kawan.

Saya tumpang kereta seorang hamba Allah yang manis orangya.asal pasir mas.
kami tak kenal rapat sebelum ni,tp skrg alhamdulillah dpt knal dgn rapat
sblum ni slalu jmpa dia,dan 1st impression sy, dia ni nmpk cm smbong skit dn kurg snyum.
Tapi kata org,tak kenal maka tak cinta. so dah kenal skrg,baru tahu dia seorg yg sgt baik dan bpandangan jauh. err.lebih kurang cam saya la. cewah perasan pulak kan.

Dlm kereta, byk perkara yang kami bincangkan, mostly psl diri masing2, Islam, tarbiyah.
dan byk kata2 dia yg sy igt smpai skrg sbenarnya, dan sy agak tersentuh ialah

" Saya join ni sebab sy nak bantu kawan.kadang2 kita nak sampaikan tntng Islam tapi taktau macam mana nak cakap.
Dan saya nak ada ilmu,supaya saya dpt  tarbiyah anak-anak saya dgn kfahaman Islam sebenar.."

: ( Seriously, rasa sedih sangat hati  ni bila dia cakap pasal anak-anak tu. 
tiba2 pemikiran saya melayang pada masa depan.
note: *tarbiyah=pendidikan,mendidik.didik



Apa akan jadi pada anak-anak saya akan datang?
Sekarang macam2 perkara tak elok, hiburan,pengaruh kawan2, banyak sangat tak elok
jauh dr Islam...Allah..takutnya memikirkan cabaran hidup 

takat diri sendiri ni pun, bila fikir balik waktu zaman2 sblum ditarbiyah
banyak sgt ikut kawan. sms la,kwn2 internet la,cinta,etc2.
semuanya pengaruh kwn,media massa, dan...persekitaran.
tak ada pegangan yg kuat..Islam jauh sekali..
salah siapa?salah ibu bapa?
tak...ustaz zamri kata,jgn salahkan ibu bapa,diorang tak bersalah dlm hal ni.
tp Diri kita sndiri yg brsalah. 

SO, Kita yang sudah TERSEDAR dari Lena yang panjang ni.sepatutnya cuba,bertungkus lumus utk persiapkan diri. mencari Ilmu,utama sekali,,,mcari keredhaan Allah dalam hidup ini..

saya tahu,penting jugak kita sibuk2 mcari jodoh yg baik, bakal suami yang baik,
sbb dlm al-Quran ada tulis, prmpuan baik utk lelaki baik, lelaki baik utk prmpuan baik


TAPI, kita kena ingat, tak semua kita nak,kita akan dpt. mungkin Allah nak uji kita, dan jodohkan kita dgn lelaki kurang baik?okay,saya tak doakan utk diri saya, tapi kita perlu persiapkan diri utk sebarang kemungkinan. sebab ujian Allah kita tak jangka, sbg hamba kita mmg layak diuji.dan perlu redha dan hadapi
dengan Tabah.
terpikiaq jugak kalu kita nak lelaki baik,nak lelaki baik,.contohnya bila dpt kuranngg baik, nanti frust tertonggeng. salahkan tuhan pulak."aku dah baik,tp kenapa jodoh aku lelaki kurg baik??" jeng2.
Nabi Lut a.s. baik.Isteri? Nabi Nuh a.s baik..Isteri?
Asiah baik..Suami?

Allah Yang Menentukan.apa2 pun kita perlu usaha doa tawakal.
Dan sebab tu saya lebih risau memikirkan apalah akan jadi pada anak-anak saya akan datang
berbanding nak risaukan diri fikir siapalah lelaki jodohku unknown itu.mmuahahehe


so, mari kita sibukkan diri mcari ILMU, utk mcari keredhaan Allah s.w.t
kalau taknak komitmen yg tinggi dlm gerakan2 Islam pun,
at least, pergilah ceramah,kuliah agama yang berada berdekatan dgn kita.. tu pun dah sgt baik utk diri sendiri..
drp duduk tgk cite korea,bcinta bagai nak rak..etc...


Sedih...Sedihh... :(
Korang tak sedih ke?Kalau anak-anak korang nanti terlibat dengan maksiat?tak faham ISLAM tu apa?
duk igt hidup ni pasal Lelaki,nak kawin,nak romantik2,sweet2 gitu mcm dlm drama korea/mlayu?
tak faham depa duk kat dunia ni utk apa?pergaulan bebas?Islam liberal?
Zina? na'uzubillah min zalik...



Dear my future daughters and sons (kalau sy hidup lagi lah,mane nak tahu mati sbelum umur 23thn),


Doakan umi spy dpt mendidik hampa semua..tarbiyah ampa semua sebaiknya.
Semoga ampa dpt rasai kemanisan Islam.keindahan Islam.
dan mbesar mjadi rijal dan nisa' yg berbakti demi agama Allah.
bukan lembik,bukan lemah..dpt bdikari..
hampa contohi kawan2 hampa kat palestin, syria.
belajaq rerajin, nak jadi petani berjaya pun boleh.



wslm

6 comments:

Ashirah Ibrahim said...

Salam Sumaiya,
Ya Allah lama lost contact..awk kt ayer keroh ae skrg? ape kabo? masa berlalu dengan cepat kan..dan banyak yang dah brubah..:) ukhuwahfillah^^

maya dandelion said...

Wa'alaikumussalam Ashirah :)
Skrg saya di besut terengganu .sy alhamdulillah sihat. Awk sihat ke? Saya selalu je stalk blog ashirah,tp snyap2 je la.hihi.

A'ah :) cpt sgt ms berlalu, rs mcm baru je budak sekolah lagi :p

Ukhuwwah fillah abadan abada
semoga hati kita walaupun jauh beribu2 batu, namun terikat krn Allah taala.aminn :)

Bila ashirah balik malaysia for good?

Ashirah Ibrahim said...

Sye alhamdulillah sht..wah stalker rupanya maya nih..kte pon rasa mcm bdk skolah lg..:P
Insyallah balik for good next year..bolehla kita jumpa ek..terengganu kan byk kropok lekor..lama dh ni xmkn kropok lekor..:P

maya dandelion said...

zmn2 remaja sekolah yg penuh kenakalan dan dosa :)

alhamdulillah,Allah beri kita peluang utk berubah .kdg2 rs x layak je,sbb byk sgt dosa dulu... T.T
____________

in shaa Allah :)teringin nak jumpa ashirah,tak pernah jumpa.ashirah mai la sini,kita g pulau perhentian. ber'jauhlah' dan be'rehlah' bsama :D

Ashirah Ibrahim said...

insyaallah wah teringinnyer nk brjaulah dgn maya..ingat saya dalam doa rabitah awk yer..^^..tunggu tau sye balik malaysia..btol tu..Subhanallah semoga awk tetap menunjukkan jalannya kepada hati kite^^

maya dandelion said...

in shaa Allah.moga satu hari nanti kita akan bertemu dan berjaulah .wah :D amin..igt sy jugak dlm doa rabitah awak :) amin amin..semoga Allah sntiasa mnunjukkan jlnnya pd hati kita berdua ^^