Friday, May 11, 2012

cerita murid.

بسم الله الرحمن الرحيم
assalamu'alaikum w.b.t

seperti biasa,saya teringat pada anak-anak murid yg disayangi T.T

selama sebulan praktikum , dan sebanyak 4 kelas yang saya ngajo
ada dua orang murid yang ejek waktu saya tengah cakap n ngajo.
dua orang murid ni nama Taufik dgn Hafizzan. beritahu nama ni bkn nk burukkan ya, ala biasalah budak budak opp. depa tak matang lagi, nakal nakal tu biasalah.

situasi 1: 5M

Saya: ok ,selepastu ..bla.bla.(Tak ingat cakap apa waktu tu)
Taufik : ok selepastu .bla.bla.bla. (suara perlahan tapi kantoi ckg dengar sbb taufik ni duk depan sekali.)
Saya: (Diam.pandang semua orang. pi dkat taufik). Ye taufik. awak ejek saya ke tadi? kenapa taufik ejek cikgu?taufik jeles dengan cikgu eh?nak jadi macam cikgu?ok esok cikgu bawa tudung besar cikgu camni, cikgu bagi taufik pakai ye. boleh jadi mcm ckg!(senyum )
Taufik: eh eh,dop cikgu.tokse!

(sekelas gelak kat dia. hehe.)

situasi 2:4J

Saya: kita perluuulaah bla bla bla.
Hafizzan: kita perluulaah bla bla bla ( buat suara sengau)
Saya:Siapa yang ejek cikgu cakap tadi?siapa ye? (Sambil mencari-cari.tapi sebenarnya tau dah siapa)
Hafizzan:tersengeh-sengeh.
Saya:Hafizzan, kenapa awak ejek cikgu, siap buat sengau lagi?cikgu ada buat apa-apa salah kat hafizzan ko?
Hafizzan:sengeh sengeh
Saya: oo.hafizzan ejek cikgu sbb teringin nak jadik macam cikgu eh?nak pakai tudung macam cikgu? (sengeh jugak)
hafizzah:sengeh sengeh
saya: (pandang sekelas). OKAY, sekelas!minggu depan ingatkan cikgu, bawa tudung cikgu, bagi hafizzan pakai sebab dia teringinnnn nak jadik macam cikgu. nanti cikgu bagi dia pakai sampai tak nampak tangan dia.kawan-kawan hafizzan tolong ingatkan cikgu deh,takut cikgu lupa nk bawa tudung minggu depan.haa ingat  semua!

(Semua gelak kat dia.)

sebenarnya sama ja style dan ayat yang digunakan.cuma pada 2 orang pelajar berbeza.eheh!

___________________________

bila ingat balik nak tergelak pun ada. budak0budak ni kalau buat nakai pun, atau kalau dia kutuk n mengata kita pun, tak rasa sakit hati pun sbb diorg bdk2 lagi. lain la orang besaq. jadi toksah la marah budak-budak kalau depa kuang hajo.sebenarnya depa tak tahu dan perlukan bimbingan. contohnya kalau depa kuang hajo, ckp elok2 kat depa,personal ka.bagi spiritual talk skit. atau pn, makanan rohani.maybe depa kurang makanan rohani.

seriously saya tak setuju yang cikgu perlu marah-marah budak.boleh tapi tak la keterlaluan smpai keluaq bhs kasaq, tampo,pukui ka. dan apa yg sy lihat,ms smbang dgn bdk lelaki drjh 6 kelas akhir yg normally dicop nakal n agk kurg ajar dgn ckg, tgk diorang ada perangai positif depa. kita hormat depa,depa hormat kita.cuma jgn la tengking2 depa kanak-kanak kelas akhir ni, sian depa. entah la awat, tapi saya suka bdk2 nakai drp bdk pandai.sbb depa lebih mghargai kita. kita dpt lihat sendiri cara depa cakap dgn kita. apa2 pun, jgnlah berat sebelah. sayangi mereka yg nakai-nakai.depa masih bwh 12tahun, mungkin kita boleh mengubah depa skrg sebelum terlmbat kelak?

Ya Allah,rindu betui kat depa :(



 

No comments: