Tuesday, October 15, 2024

Grief & The Art of Letting Go

 Assalamu'alaikum wbt

Apa itu grief?

"Grief is the experience of coping with loss. Most of us think of grief as happening in the painful period following the death of a loved one. But grief can accompany any event that disrupts or challenges our sense of normalcy or ourselves. This includes the loss of connections that define us"




Hari ni aku nak cerita pasai grief. Maksud grief ni emosi kita menyesuaikan/menerima kehilangan. ni Apa aku faham la, tak tau kot tak tepat. Hari ni aku cuma nak kupas sikit pasal grief aku bila menerima kehilangan kawan baik. bukan hilang meninggal tp hilang cut connection. 

Aku ada sorang kawan baik masa dekat sekolah yg aku sempat sekolah selama 1 tahun, thn aku ambik SPM. Nama dia Lulu (bukan nama sebenar) . Aku rapat gilaa sampaikan pernah tido sebantal dkt hostel, mkn sama-sama, lepas SPM aku p rumah dia naik KTM ke Selangor. Then kami semua pi Midvalley hahahaha, still keep in touch last jumpa 2014. Lepastu kan, dia hilang macam tu ja seperti angin yang berlalu pergi tanpa meninggalkan apa-apa.

Aku ni selalu la teringat kenangan bersama dia, aku rindu. Ya aku rindu diaaaa.
Aku ni mcm ni lah bila berkawan Dan orang tu baik dgn aku, mmg aku simpan dalam hati aku ruang paling dalam utk aku tempatkan kawan-kawan baik aku atau orang yg pernah buat baik dkt aku yg sampai sekarang aku teringat selalu.huhu

Satu waktu tu aku dpt no dia daripada mkcik dia yg pass no mak dia. bila mesej mak dia, mak dia pun bg no dia, tp mak dia pesan, jgn habaq dia makcik yg bg nombor dia

so, aku pun mesej la dia, kalau tak silap thn 2019 before aku beranak anak kedua, punya la excited lama sangat tak contact dia. org yg kenai aku, tau la macam mana aku bila excited hahahhaha. 

tapi malangnya dr gaya mesej, dia kelihatan tak excited mana pun aku contact dia. Tanya dok mana skrg ni pun berahsia, keje mana pun dia taknak cakap. bersembang pun mcm nak taknak ja. tanpa ku sedar ayaq mata aku mengaliaqq .huwaaaaaaaaaaaaa😭😭😭. aku faham itu tandanya dia tak selesa aku contact dia dan dia takmau org contact dia. huhuhuhu. sedih sangat. sebagai org yg sgt menghargai persahabatan, mende ni sangat effect diri aku sebab aku jenis sgt sayangkan kawan-kawan sama mcm aku sayang diri sendiri. tskktskkk.

lepaih tu aku pun dkt berminggu-minggu hadapi saat 'grief' aku. aku ni kdg grief tu kalah org putuih cinta agaknya. asyik teringat. mandi tak basah, makan tak kenyang.

but slowly alhamdulillah I try to let it go. slowly cuba hilang kan memori2 dgn dia yg aku simpan plg dalam dlm hati aku. walaupun sakit nak lepas kan semua tu, tapi alhamdulillah aku berjaya...


No comments: