Sunday, September 6, 2026

Sejambak Bunga Ros Merah Jambu


Assalamu'alaikum wbt

Kisahnya semalam kami jalan-jalan dan ternampak ada juai bunga dekat depan kedai Abang Strawberry

Aku cakap dekat laki aku, "waaa bestnya ada bunga laa jual depan kedai ni "

Sebenarnya dalam hati aku dengan harapan beliau belikan untuk aku.

Tapi semalam kitorang agak rushing sikit sebab nak kejar solat Jumaat

So pagi tadi waktu cari breakfast lalu lagi depan kedai sama 

Sebab nak bawa anak-anak pengalaman petik strawberry dekat Aidilbadri (depan Abang Strawberry)

Seperti biasa aku cakap lagi "cantiknya bunga tu" selepas lalu depan Abang Strawberry lagi sekali setelah selesai budak-budak ni petik strawberry.

Hm.. tapi masih lagi tak faham rupanya.

Kami pun berjalan ke kedai kopi opposite Abang Strawberry sebab beliau nak order kopi. Beliau kata kopi situ sedap, semalam dia dah try kopi situ.

Selepas order kopi kami pun dudukla dekat meja tunggu kopi siap.

Aku pun terus sebut, "beli la bunga tu untuk saya, dah bagi hint dari semalam. ni nak sebut terus la, biar la macam mengemis pun. " sambil aku pun gelak. hahhahahahaha.

Lepas tu baru la beliau pun pergi beli. beliau kata sorry terlupa, aku cakap ye la terlupa, kopi boleh pulak ingat nak beli. tersengeh sengeh beliau . aku rasa laki aku ni memang suka aku membebel mcm tu agaknya. mungkin menghiburkan bagi beliau. 

begitulah bila dengan non chalant ni. kita kena sebut sebab dia tak akan faham selagi kita tak sebut direct. 

setelah dekat 11 tahun kahwin, banyak aku belajar dan sedar . sebab apa perkahwinan ni satu ibadah?sebab perkahwinan ni seumur hidup. seumur hidup tu bukan sekejap tau. sehidup semati, kena banyak bertolak ansur, sabar dengan perangai masing-masing. ada kelebihan ada kekurangan pasangan. selagi pasangan layan kita baik tak angkat tangan tak dera, tak ambik dadah tak ambik rasuah etc2 yang teruk, bertolak ansur dan sabarlah dengan pasangan masing-masing. kurangkan tengok drama korea, drama romantik yang korang harapkan pasangan nak bagi bunga ka, layan mcm princess ka, semua tu hanyalah khayalan dik . realitinya korang takkan jumpa pun. percayalah cakap aku.

aku ni sebenarnya sejenis yang degil, kalau tak puas hati kadang masam muka,marah, moody. hm banyakla negatifnya, maybe sebab aku kadang rasa pasangan tak faham diri aku . dan aku dah biasa berdikari dan sampai sekarang banyak perkara aku independent. aku tak biasa jadi budak manja sebab dah biasa berdikari sendiri dan berdiri atas kaki sendiri.

tapi kadang aku lupa lihat pada perkara positif yang ada pada beliau. aku kena selalu fikir kelebihan beliau supaya aku sentiasa sabar dan bertolak ansur dengan kekurangan beliau. aku jgk banyak kekurangan kan? tu yg paling utama. banyak kekurangan aku. dan aku pun bukan la bagus sangat.

inshaAllah lepas ni aku akan slow down media sosial, dan aku dah niat one day nak stop dari semua media sosial terus dan fokus pada keluarga kecil ku , keluarga saudara mara dan pada kawan rapatku sahaja. bila aktif media sosial, aku rasa aku akan mula membandingkan life aku dengan orang lain dan terpedaya dengan drama-drama romantik . so mcm jadi berangan je lebih kan.kahkah. 



 so itulah sedikit sebanyak kisah sejambak bunga ros merah jambu. bila dah dapat bunga ni, aku jadi terlebih excited, sat belek sat cium sat snap gambaq. biaqla aku syok sendiri dan aku yang mintak, baru dibeli.kahkah. 

tahun 2026 ni banyak perkara yang aku reset balik tentang diri aku. berkaitan penghayatan agama, muhasabah diri dan struggle aku untuk berusaha mengubah diri aku ke arah lebih baik. lebih sabar, lebih bertolak ansur dan lebih mengingati akhirat. semoga aku dapat mendidik diri aku ke arah menjadi insan lebih baik kepada suami, anak2, ibu bapa, adik beradik dan orang sekeliling aku.

tak lupa juga aku ingin memohon sejuta kemaafan,ikhlas dari hatiku kepada orang yang aku telah buat silap dan kekhilafan aku. aku doakan kalian juga Allah permudahkan segala urusan dan semoga ini adalah titik permulaan untuk kalian jugak mendekatkan diri kepada Allah dan agama. kita semua pendosa dan Allah sahaja yang sudi menerima kita kembali walau sebesar mana pun dosa telah kita lakukan, Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang. selagi kita ikhlas niat nak bertaubat dan berubah, Allah akan tolong kita kan?

Saturday, September 5, 2026

Update Tentang Haku

 Assalamu'alaikum wbt

Selama 2 bulan lebih aku menyepi, mai la sat membebel sini.

Taklama kot kali ni, seminggu dua ja then nak menyepi balik.

Sebab aku rasa aku macam dah betul-betul berdamai dengan diri sendiri dah sekarang

Dah tak ada gelora jiwa yang macam dibadai ombak selama setahun lebih ni especially 2025

Pencapaian yang bagi aku agak membanggakan diri aku sepanjang penglibatan aku dalam media sosial dari Form 2, 

Aku berjaya tak aktif FB. aku deactivate. aku cuma activate sat ja time cuti sekolah.

Aku rasa macam sejak tak ada FB, aku rasa, ke'hyper'an dan excited aku untuk keep in touch dengan kawan tu dah berkurang sangat. 

Aku slowly sedar yang aku ni dari dulu ada perangai yang excited lain macam bila contact kawan lama. tak kisah laki ka,perempuan ka, aku excited sebab entah la tapi yg aku tau aku happy gila bila dpt jumpa kawan lama. Tapi lama-lama aku macam rasa, ada beberapa orang yang selama aku excited keep in touch, aku je kadang beria lebih weh. Kita boleh rasa energy orang tu bila kita contact dia. 

So, aku rasa dah tiba masanya, kawan-kawan aku yang kalau betul depa nak keep in touch dengan aku, biaq la depa cari aku. aku dah malas beria. hahah. So yeah, alhamdulillah aku rasa 2026 aku dah menjarakkan diri dari manusia-manusia di media sosial. kawan sekolah, kawan maktab, senior junior etc2. Tenang betul, yang contact aku sekarang ni pun kadang circle yang sama ja. Hok lain? yilek.

Selain tu, aku perasan perubahan diri aku sekarang ni, aku kurang dah nak bercakap dan sembang dengan sesiapa. Ni aku taktau develop time bila, tapi aku rasa maybe masa jiwa aku tengah kacau dan bergelora yang aku sendiri tak faham kenapa aku jadi mcm tu, maybe perubahan ni aku pilih sendiri sebab aku sendiri takut dah dengan diri aku sendiri kalau aku terjadi hyper, over excited dan gila-gila. So aku slowly usaha untuk simpan balik perangai gila aku tu. Sekarang macam 100% dah masuk dalam sangkar dia balik hahaha. aku dah kunci dah dan dah campak ke laut kunci tu. Hope dia dah tak berani nak muncul balik, dia sangat berani dan scaryyyy.

Kesimpulannya, aku sekarang dalam usaha mendidik diri sendiri , dari segi mentally, emotionally and physically untuk sedar diri, berpijak pada dunia nyata, hidup dalam dunia sekarang , fikirkan tentang sekarang, jangan fikir dah apa yang kita tak boleh kawal, jangan fikir dah kalau kalau dan mengapa, fikir setiap Allah susun tu ada hikmahnya yang mungkin kita kalau pilih jalan lain sebelum ni, mungkin lebih memudaratkan kita berbanding memanfaatkan kita. 

Apa-apa pun masalah kita hadapi, penyelesaiannya, berbalik pd Allah swt jugak. tempat kita bergantung. aku mungkin lupa dan alpa kebelakangan tahun ni, dan aku yakin Allah sebenaqnya uji aku gini sebab aku maybe dah lama tak amalkan beberapa perkara yg aku pernah buat dulu dan maybe hati dan jiwa aku pun sebenarnya dh lama jauh dari ingat pd Dia. ya aku solat cukup, wajib semua cukup. tapi jiwa dan hati aku kosong tak ada pengisian.

aku lupa banyak perkara dan sampaikan bersangka buruk pd Allah (na'uzubillahminzalik). dok tertanya2 kenapa Allah tak susun gini gitu pd awal hidup aku, kenapa aku tak perasan itu ini, kenapa aku tak buat itu ini masa lepas SPM.etc2. semua ni aku start fikir pada pertengahan 2024.sampai laa awal tahun 2026.

Alhamdulillah Allah swt tak tarik nyawa aku di saat aku lupa pada dia. sobssssss.

Oklah itu sahaja bebelan utk post ini. Sekian.  


Selepas 2 bulan

 Assalamu’alaikum. Alhamdulillah selepas 2 bulan aku muncul kembali buat sementara waktu.

How’s life? Im doing good and much more better than before. Its not easy. But alhamdullillah much better. Sebab aku slowly usaha dan cuba sebaik mungkin untuk mindset hidup fokus kepada present, masa sekarang. bukan masa lepas, bukan masa akan datang.

Mudah? Tidak sama sekali. Tapi aku percaya semua usaha aku walaupun aku rasa sgt susah, inshaAllah moga Allah akan mudahkan sebab niat aku cuma satu, aku tak nak Allah tarik nyawa aku dlm keadaan aku lupa diri dan alpa. 

Aku juga hamba Allah yang banyak kekurangan dan kesilapan. Aku akui itu. Sebab itu aku masih berasa takut jika aku masih terus dapat saham daripada kekhilafan dan kesilapan aku dulu..

Kenapa aku aktif blog jap ni? Sebab aku tak boleh tidoq lena dan risau. Risau sebab apa ? 

Sebab aku rasa bersalah sebab semuanya puncanya aku

Selagi aku tak hilang rasa risau dan bersalah aku tak boleh lena. So tolonglah hilangkan persoalan yang menghantui aku dan kerisauan, bersalah berganda ganda ku ini.


Monday, June 29, 2026

Al Fatihah Kak Chah

 Assalamu'alaikum wbt

Jumaat lepas, di waktu malam around pukul 9 malam

aku dapat mesej whatsapp dari kawan sekelas aku bgtau kak chah rebah pengsan depan klinik

SPO 79, oksigen rendah, Dr buat CPR tapi masih 50-50

akhirnya Allah jemput kak chah menemui ilahi T.T

aku tergamam. terkejut. tersentak. sedih. sayu

sebab apa? sebab khamis petang ,sehari sebelum tu aku tiba-tiba teringat kak chah. 

aku terus mesej dia tanya khabar dia. kak chah apa khabar?sihat ke?lama tak mesej kak chah

dia kata akak sihat je, skrg tgh sibuk urusetia bola baling.

dan...jumaat malam dapat berita kak chah dah tiada. Allahu kak chahhhhh. kak chah bukan kawan sekelas aku, tapi dia kelas lain tapi kos sama. kos aku ni ada dua kelas dan kami dua kelas ni agak rapat sebab apa-apa aktiviti luar dan lawatan, selalu gabung dua kelas. time kelas PJ pun selalunya gabung kitorang ni, time amali apa semua tu sekelas selalunya. kira macam adik beradik tiri la tapi baik ja hubungan kitorang.

sedihhh nya aku. aku sedih sebab fikir kak chah ayah mak dah takdak. dia sorang je dekat janda baik tu. sorang-sorang dia. adik dia aku tak sure rasanya 2 org laki dkt kampung. kak chah pun tak kawin lagi, dok sorang ja dia.kadang baca status FB dia macam sedih ja, dia macam-macam sumbangan dkt sekolah tapi mcm tak dihargai oleh sesiapa.

tapi kak chah ni seorang yang rajin. dia rajin cari buku, rajin p masjid hunting,ziarah masjid sekitar KL selangor, join kelas agama online, etc2 yang isi masa dengan perkara baik. kak chah ada ajak aku tapi kadang tu aku tak boleh kalau on the spot orang ajak, kena plan dulu seminggu dua awai baru aku boleh

aku rajin jugak mesej tny kabo dia , sebab aku suka bzbody dgn status wasap kawan-kawan. awal Januari dia ada buat status #azamumrah2027. aku pun komen status yang tu. bila scroll balik mesej2 dgn dia rajin jugak aku tegur dia dkt wasap. sebulan sekali mesti ada conversation aku sembang dgn dia. cuma aku terkilan tak pernah spend masa dgn dia atau ziarah dia dkt janda baik. huhuu.  

refleksi untuk diri jugak, Allah jemput kita ni bila-bila masa saja. yang membezakan adalah adakah Allah jemput waktu kita buat dosa, perkara tak baik atau keadaan lupakan Allah, atau dalam keadaan kita niat nk buat baik, sentiasa memperbaiki diri sendiri dan usaha ke arah lebih baik.

bila fikir balik, aku bersyukur dan bernasib baik Allah tak tarik nyawa aku dalam keadaan aku lupa pada Allah dan buat dosa. maksudnya Allah bg peluang lagi dkt aku untuk bertaubat dan memperbaiki diri aku. aku terkesan sangat bab ni sebenarnya lepas berita kak chah meninggal secara mengejut tu. aku rasa takut dan insof sangat. 

haihhh, takutnya . aku harap Allah tarik nyawa aku dalam keadaan Allah redha dengan amalan aku, usaha aku etc2. selama 2 tahun aku akan cuti belajar nanti ulang-alik, aku kena sentiasa beringat dan bersedia, tak mustahil Allah bulih tarik nyawa aku semasa di dalam perjalanan di atas jalan. tapi itulah kekadang nak jugak berkaraoke lagu merepek merepek. 

nanti aku nak save sini la mesej aku dengan arwah kak chah. sebagai peringatan dan reminder untuk aku dan orang sekeliling yang baca. 

Semoga arwah kak chah tenang di sana dan ditempatkan bersama hamba Allah yang beriman. Allah sygkan kak chah, moga kak chah bahagia dan bertemu mak ayah kak chah tau dkt sana. terima kasih kak chah, kak chah banyak mengajar saya tentang kegigihan mencari ilmu, dan memperbaiki diri. 

Sunday, June 28, 2026

Validation

Assalamu’alaikum wbt

Hey ya everyone. Blog ni macam chipsmore kan. Kejap ada kejap tak ada. Kadang aku private bila aku rasa macam niat aku menulis blog dah tersasar dari tujuan asal. so aku private dan stop sampai niat asal tu dah elok berada di laluannya.

So yeah aku kembali membebel sebentar. Aku beberapa hari ni banyak terfikir tentang diri sendiri.

Beberapa hari ni aku throwback semula tentang personaliti. Aku tanya diri sendiri, sebenarnya personaliti aku ni macam mana ek? Diri sendiri konfius dengan diri sendiri. Sekarang tengah cuba meneliti personaliti aku yang baru setelah system update personaliti terkini. 

Beberapa bulan yang lalu adalah antara titik terendah dalam hidup aku. Aku macam perlu hidup dalam validation orang. Entah kenapa aku macam tu, kan?. Padahal selama aku hidup, aku tak pernah nak mengemis validation dari orang lain, aku tau aku kuat, tak heran apa orang cakap, aku boleh buat semua benda sendiri, aku tak perlukan simpati dan pertolongan dari sesiapa, aku tak berpaut pada manusia untuk lakukan sesuatu, senang cerita aku ni independent woman. 

Eh dah kenapa semua tu boleh slowly menghilang tahun lepas? Mana aku yang dulu yang sentiasa independent tak perlukan validation atau simpati daripada manusia lain? 

Sekarang baru aku terfikir balik, mungkin aku sememangnya diuji emosi bergolak aku 2-3 tahun kebelakangan ni untuk aku slowly fikir balik part diri aku yang mana yang masih tersisa dalam diri aku dan aku perlu buang jauh jauh. 

kalau aku cuba menyelami balik kisah hidup aku, ada part diri aku yang aku perlu validation dari manusia lain, iaitu zaman aku remaja. zaman tu memang aku perlukan manusia lain untuk berpaut dan mengemis validation untuk teruskan hidup. sisa-sisa diri aku tu rupanya masih ada dalam diri aku ni rupanya, sisa diri aku tu hadir balik untuk ganggu sistem emosi dan mental aku. macam orang hilang arah dan gila. 

sekarang aku sedar semua tu sebenarnya 

a natural, protective defense mechanism used by your nervous system to flag an unhealed wound’

sekarang aku rasa apa? aku rasa begitu bodohnya aku bila berada di situasi tersebut. kalau boleh aku nak lempang diri aku 44 kali sebab macam tak sedar masa tu. emosi aku terlalu intense & huru hara dan aku tak boleh kawal. 

tapi sekarang aku dah update sistem diri aku, macam cerita kartun superhero dapat kuasa upgrade baru. aku rasa aku yang dah update processor dan sistem terkini ni, lebih kepada reserve diri sendiri. 


hello, new me



Sunday, June 21, 2026

Belajar dari kesilapan

 Assalamu'alaikum hi blog ku

26 hari berlalu aku tak update blog. Harini rasa nak update

Sebab aku seperti biasa, suka throwback balik

Kali ni aku throwback balik kesalahan dan kesilapan lalu yang aku telah lakukan

Dan semalam aku tertengok video kupas tentang ni. 

point yang aku ingat. Allah uji kita ada sebabnya, lupa dah yang lain nanti aku tengok balik

yang aku ingat " untuk kita belajar dari kesilapan kita dan cuba buat lebih baik"

yang ni aku rasa kena sangat dengan aku

aku fikir balik, nasib baik la aku tak kena panah petir ke, eksiden ke, ketika dalam fasa lalai dan lupa Allah tahun lepas

setelah apa yang berlaku, aku banyak jugak fikir balik. mungkin semua ni sebagai peringatan dekat aku yang kian lama jauh dari Dia?

yala aku kan tahun lepas rasa macam banyak perkara aku nak salahkan takdir, kenapa hidup aku dulu dulu diuji macam ni macam tu, kenapa aku tak macam ni itu, kira macam layak sangat kalau kena panah petir. nak kata punya jahat la kan . tapi Allah masih bagi peluang dan ruang untuk aku muhasabah kan? sayangnya Allah dekat aku. masih bagi aku peluang untuk berubah dan kembali pada Dia..

jadi aku tekad nak mula balik konsisten baca Al Quran. haritu masa pesta buku aku beli Quran besaq gedabak, saiz B4 kalau tak silap. aku niat supaya mata aku terang dan jelas untuk konsisten baca Quran dan maksud. memang beso weh tak pernah aku ada Quran sebesaq ni. tapi ada lagi besaq saiz dia dari B4 ni, yang tu memang giant gergasi Al Quran. 

Alhamdulillah sekarang aku dah start balik nak konsisten baca Quran. baru baca 3 helai sejak minggu lepaih.hihiuhi. okla kan slowly start semula. aku malu weh anak laki aku hafal surah panjang, aku tak hapaii. nohhh maluuu weh. 

kita kena ingat kita ni idola kepada anak-anak. diorang tengok kita, dan jadikan kita role model depa. aku kena ingat hat ni. aku merajuk dgn laki aku pun rupanya dia perati. dia ada sebut balik haritu mama merajuk dengan baba. hishhhh malu weh. oklah lepas ni nak behave perangai elok sikit.

alhamdulillah aku rasa tenang sikit tahun ni. nak marah moody pun dah kurang dan rasa matang dah sikit banding thn lepas. hikmah ujian agaknya kot kan?


Saturday, May 23, 2026

Peluklah Apa Yang Sudah Kita Miliki

 Kadang hati terlalu sibuk menghitung bintang yang belum tergapai, sampai lupa bahwa di tangannya sudah ada cahaya kecil yang menemani setiap langkah. 


        Kita mengejar banyak hal yang belum tentu datang, lalu diam-diam mengabaikan nikmat yang setiap hari hadir tanpa suara.


        Padahal hidup tidak selalu tentang memiliki lebih banyak. Terkadang, kebahagiaan tumbuh saat kita belajar memeluk apa yang sudah ada. 


        Rumah yang sederhana namun penuh doa, keluarga yang masih bisa dipandang wajahnya, tubuh yang masih kuat berjalan, dan hati yang masih mampu berharap, semuanya adalah hadiah yang sering luput disyukuri.


        Berhentilah sejenak dari lelah membandingkan. Sebab keinginan tidak akan pernah habis, seperti laut yang tak pernah kenyang menelan ombak. Namun rasa syukur, sekecil apa pun, mampu menenangkan jiwa yang paling gaduh.


          Peluklah hidupmu hari ini. Peluk orang-orang yang masih tinggal. Peluk dirimu yang sudah bertahan sejauh ini. Karena sering kali, yang kita cari ke mana-mana ternyata sudah Allah titipkan dekat di dada kita sendiri…

f’dhiya

Friday, May 22, 2026


 

Nasihat akhir zaman

 BAGAIMANA NAK HIDUP SUAMI ISTERI DI AKHIR ZAMAN

1. Belajar agama.

Maksudnya belajar agama itu.,

belajar mengenal, cinta dan takutkan Tuhan.

Mulakan dengan belajar kembali

dan betulkan sembahyang kita.


2. Bertaubat atas dosa-dosa lalu.

Yang menjarakkan hubungan kita sebagai suami isteri

itu,

bukan sebab tak faham pasangan kita.

Tapi semuanya kerana dosa.

Lebih banyak dosa, lebih dan lebih teruk hubungan suami isteri itu sebenarnya.


3. Banyakkan buat baik.


Tak perlu tunggu pasangan buat baik.

Tak perlu tanya pasangan saya dah beri, apa awak bagi?

Tugas kita sebagai hamba yang memberi.

Bukan asyik meminta.

Semoga Tuhan menjaga kita dari segala keburukkan akhir zaman


~ copy from tiktok

Thursday, May 21, 2026

Nasihat dari tiktok

Assalamuálaikum . Semalam aku dengar Papa Meng membebel dekat tiktoklive .

Rasa macam ada ayah online. sebab aku hubungan tak baik dengan bapak sendiri

Jadinya aku andaikan papameng ni bapak aku la .hahahha. syok dengaq dia nasihat dan share pengalaman hidup. Aku nak share yang aku rasa muhasabah diri jugak.

_________________________________________________________

Kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan

Kadang-kadang kita rasa kita dah susun cantik, dah elok dah,

Tiba-tiba Allah kata kun fayakun

Tiba-tiba Allah tak izin

Selagi kita adalah manusia, kita mesti ada kekurangan

Kalau kita bongkar bongkar bongkar

Orang yang berilmu dan bijak pandai pun boleh naik mahkamah

Kalau kita nak bongkar pasal aib dan kelemahan orang, mestiii adaa

Selagi dia bernama manusia, mesti ada kelemahan,

Tetapi boleh jadi lebih sempurna, macam mana cara dia?

Bila orang tu ada kelemahan, kita bantu, bukan kita kondem dia atau kecam

Ingat manusia mesti ada lemahnya, mana ada sempurna

___________

Gitulah sedikit sebanyak. terima kasih papa meng , bapak online ku hahaha. syok sendiri