Friday, August 13, 2010

Rahsia Kalimah Bismillah

بسم الله الرحمن الرحيم


Salam
Sebelum ni ada dengaq orang cakap yang kalau kita baca بسم الله الرحمن الرحيم dalam setiap perbuatan dan tindakan kita setiap hari, perbuatan kita itu dikira ibadah.
aku pun tak berapa ada ilmu yang mendalam perkara-perkara ini, jadi pergi la mencedok ilmu orang.
cari punya cari, jumpa satu ni kat google. mari sama-sama kita baca.ayuh!hehe

dipetik dari website
http://www.ataphijau.com/2010/08/03/rahsia-kalimah-bismillah/

Rahsia Kalimah Bismillah

Posted by Fares Audah | Posted in Ibadah, Tafsir | Posted on 03-08-2010

Bismillahirahmanirrahim

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang.

InsyaAllah kali ini saya ingin membawa perkongsian yang ringkas tetapi mungkin ramai yang terlepas pandang. Kalimah “bismillahirahmanirahim” sering digunakan ketika kita hendak memulakan bacaan al-quran. Tetapi bagaimana pula ketika melakukan pekerjaan yang lain? Adakah kita sentiasa melafazkan kalimah ini? kalau ya, alhamdulillah tetapi kalau belum,ayuh kita mulakan dari sekarang. semoga setiap perbuatan dan amalan kita mendapat rahmat dan pertolongan dariNya.

Sarjana terdahulu ada menyebut bahawa ringkasan kitab-kitab terdahulu terdapat dalam al-quran, ringkasan al-quran ada dalam al-fatihah dan ringkasan al-fatihah berada pada kalimah bismillah. secara realiti, kalimah bismillah ini mempunyai makna yang sangat besar daripada Allah yang menurunkan kitab.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Pengertian bagi kalimah ‘bi’ yang membawa maksud ‘dengan’ pada pemula ayat pertama Surah al-Fatihah. Kebiasaannya, kalimah ‘bi’/'dengan’ berada di tengah-tengah ayat dan disandarkan kepada sesuatu perbuatan sebelumnya.

Kalimah ‘bi’ iaitu ‘dengan’ dalam ayat pertama Surah al-Fatihah ini tidak disebut dengan apa-apa perbuatan atau sesuatu yakni tidak disandarkan dengan perbuatan, ayat yang tergantung.

Kenapa?

Kerana seluruh perbuatan yang kita lakukan itu hendaklah disandarkan kepada Allah agar ia menjadi ibadat. oleh kerana itu, apabila hendak makan, kita sebut bismillah, bila hendak belajar kita sebut bismillah. dalam kata lain, dalam setiap perbuatan kita bermula dari bangun tidur sehingga kita kembali ke tempat tidur, kalimah bismillah perlu disebut.

Kelebihan menyebut bismillah

1. Sentiasa mengingatkan kita kepada Allah swt.

Memulakan sesuatu dengan menyebut bismillah akan menyebabkan kita sentiasa mengingati Allah kerana kebiasaannya manusia mudah terlupa dan terkadang manusia juga mudah lagha dalam tindakannya. jadi, salah satu cara untuk sentiasa ingat Allah ialah dengan menyebut bismillah.

Allah ada berfirman dalam surah ar-rad:28

“hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang”

2. Mengingatkan kita kepada tujuan kita dihidupkan.

Tujuan manusia dihidupkan adalah untuk beribadat kepada Allah.

Firman Allah:

“Tidak aku ciptakan jin dan manusia hanya untuk beribadat kepadaku”(az-zariyat:56)

Jadi, sekiranya kita membiasakan menyebut bismillah, insyaAllah kita akan ingat tujuan kita diciptakan.

3. Menjadikan setiap perbuatan kita sebagai ibadah.

Setiap tindakan kita akan dikira sebagai ibadat sekiranya niat kita hanya untuk Allah serta tujuan kita untuk mendapat redha Allah.

4. Menjadikan kita hamba yang sentiasa mengharapkan pertolongan daripada Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah dan Maha penyayang. Keyakinan yang teguh dengan sifat-sifat Allah akan menyebabkan kita sentiasa mengharapkan pertolongan daripada Allah. Sifat ‘ar-rahman’ Allah berikan kepada semua makhlukNya supaya kebergantungan kita hanya pada Allah. terkadang Allah sengaja membiarkan hambaNya kerana Allah merindui suara hamba-hamba yang jauh dariNya. Allah sentiasa mengharapkan hambanya berdoa dan meminta kepadaNya. Pertolongan dan sokongan siapa lagi yang kita harapkan kalau bukan daripada Tuhan yang Maha Berkuasa.

5. Menghalang kita daripada melakukan perkara yang Allah larang.

Lafaz bismillah insyaAllah akan menghalang kita daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mendatangkan keburukan dan dosa. Cuba kita bayangkan, jika seseorang berniat untuk meniru atau mencuri tetapi mulutnya terlebih dahulu menyebut bismillah dan hati dan akalnya memahami kalimah itu, adakah dia akan meneruskan niatnya yang jahat itu? sudah pasti orang itu akan terus menghentikan niatnya itu kerana tidak mungkin kita mengingati Allah serta mengharapkan bantuan dan pertolonganNya sekiranya kita hendak membuat dosa.

Abu hurairah telah meriwayatkan bahawa syaitan dari orang mukmin bertemu dengan syaitan daripada orang-orang kafir. Tiba-tiba kedapatan syaitan daripada orang kafir itu dalam keadaan yang gemuk, sedangkan syaitan bagi orang mukmin itu kurus kering dan dalam keadaan dukacita, lantas syaitan orang kafir itu bertanya kepada syaitan orang mukmin.

Syaitan orang kafir : Kenapa kamu kurus kering dan dukacita?

Syaitan orang mukmin : Aku mendampingi seorang lelaki untuk menggodanya.Apabila lelaki itu hendak makan, beliau menyebut nama Allah, jadi aku terus lapar. Apabila minum beliau menyeut nama Allah, jadi aku terus kehausan. Apabila memakai pakaian, beliau menyebut nama Allah, jadi aku terus bertelanjang. Apabila beliau memakiai minyak rambut beliau menyebut nama Allah, dengan itu rambutku terus kering dan kusut.

Syaitan orang kafir : Tetapi aku mendampingi orang yang tidak melakukan sedikit pun daripada apa yang engkau sebutkan tadi. Oleh itu aku berkongsi dengannya pakaian, makanan dan minumannya.

MasyaAllah, betapa besarnya manfaat menyebut nama Allah. Diharapkan kita semua dapat mengamalkan perkara yang mudah ini, insyaAllah. Semoga kita semua akan beroleh rahmat dan hidayahNya dengan menjadikan setiap amalan kita sebagai ibadah. insyaAllah ganjaran yang besar akan menanti orang-orang yang beriman.

Wallahua’alam

No comments: