Saturday, January 8, 2011

SoalCinta

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam

Masa cuti baru ni, ayah dan mama bertanya beberapa soalan yang berunsur 'cinta'
Rasa agak pelik sebab ayah dan mama bukan jenis yang suka tanya tentang perkara sebegini
Seperti begini 
______________________________________________________

Situasi1: Semasa sarapan, saya merupakan orang terakhir di meja makan, bersama mama.

Mama: "Maya, maya ada boyfren tak?"
Saya  : Boyfren?hm.takdak. dulu ada jugak la berkawan dgn sorang ni. tapi sekarang ni,tak rapat dah, 
            sebab maya rasa kalau ada jodoh dgn dia nati, ada lah kan. kalau maya umur 25 nati tak kawin               
            kawin lagi mama carikkan lah ye.
Mama : (sambil membelek kad kahwin) ni ada kenduri 3 pengantin sekali. Mama rasa nak buat korang 3 
              orang sekali juga lah nanti. jimat duit. 
Saya : Eheh ~ ~ (diam membisu)

Situasi2: Mama masuk ke bilik untuk kejutku bangun dari tidur, kalau-kalau diriku tak terbangun untuk solat subuh

Mama : Maya,solat subuh tak lagi? 
Saya   : dah bangun tadi. tertidur kejap. hehe. 

Hp dan purse ku ada di tepi bantal. memang kalau tidur suka letak menda dua ketui ni kat tepi bantal

Mama  : Amboi, sampai tido pun bawa purse sekali. (sambil melihat lihat hp ku dan membeleknya)
               Haaaaaa...tah tah ada gambar boyfren ape dalam hp ni. (sambil membelek2 hp guwer) 
Saya    : Tersengeh melihat mama . Hehehe. Mesti la bawa purse sekali. sayang purse tu sebab mama 
              ayah yang bagi. tak ada la mama. tak ada menarik pun dalam hp tu. tak caye try tengok dalam 
              hp maya.   sambil berlalu pergi ke bilik air

Situasi3: Sedang bersembang dengan ayah di ruang tamu

Ayah : maya, kat maktab maya ramai dak student yang bercinta cinta berkapel ni?
Saya  : Ramai je yang bercinta. berkapel pun ramai. 
Ayah : Ramai ke yang berdating dating dua orang? keluar dua orang sekali
Saya  : Ramai je. Kenapa?
Ayah : hm.maya jangan ikut orang duk dating dating. tak manis orang pandang.
____________________________________________________________

Begitulah kisahnya.
InsyaAllah berkat doa ayah mama
maya sekarang tak fikir lagi tentang soal cinta

Ya,saya pernah memikirkannya, semasa zaman sekolah hinggalah awal umur 20 yang lalu
Tapi alhamdulillah saya dah sedar, cinta yang utama bukan cinta untuk lelaki yang tidak bergelar suami
Tapi cinta utama yang pertama ialah Allah
Saya perlu cari dahulu cintaNya
Memahami cintaNya kepada kita semua

Bila umur sudah sesuai untuk berkahwin, barulah saya akan fikirkan benda ini kembali
Takperlu cinta sebelum berkahwin, tak ada istilah cinta sebelum kahwin
Cinta selepas kahwin, halal dan tak akan timbulnya dosa dan haram
Ehe,betuii dakk?

Sekarang kita fokus tentang amalan kita tiap hari dulu
itu lebih utama dari mensia-siakan masa kita dengan cinta belum lagi digelar 'halal'
habiskan masa,habiskan kredit, habiskan duit,
better kita telefon ayah mama dan keluarga kita

Sebelum tidur, kita muhasabah diri dahulu,
Hari ini ada tak kita sakitkan hati orang?ada tak kita buat dosa?ada tak kita lalai

:)

wassalam~

4 comments:

..hatiepalhijau.. said...

menarik ;)

..hatiepalhijau.. said...

menarik ;)

etykus said...

betuii. betuii :) saya pon baru sedar jugak. huhu. zaman2 bercinta dulu byk menghabiskan duit. sedangkan duit tu mak ayah y bg. huhu. nyesal2.

maya dandelion said...

salam

mas cyg : terima kasih. hehe. :)

etykus: takpe2,kesilapan kita mengajar kita untuk mperbaiki diri kita kan :) alhamdulillah ety sedar ksilapan diri drp tlmbat. pengalaman mematangkan pemikiran kita :)