Tuesday, February 1, 2011

Judge a book by its content

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam

Ada pepatah mengatakan, jangan judge orang dari luaran, tp dalaman
Apakah pendapat anda?

Saya kurang bersetuju dengan statement dan peribahasa 'dont judge a book by its cover'
sebab orang akan gunakan pepatah ni untuk excuse bagi kes kes macam ni
"Ala tak pakai tudung pn tak semestinya jahat kan?yang pakai tudung pn bukan baik sangat pun"

Tudung?tak .bukan sekadar tudung. Islam bukan suruh kita pakai tudung ja. Tapi aurat.
aurat, hijab. tutup aurat.tidak menampakkan bentuk, tidak menarik perhatian lelaki.

Saya nak buat statement dan peribahasa sendiri

Judge a book by its cover and its content

Kenapa saya mengatakan sebegitu? skema la plak ayatkan
Sebab pada pendapat saya, kita boleh tahu seseorang itu melalui ayat penulisannya, cara perbualannya dengan orang lain, cara pergaulannya dengan orang lain, tingkahlakunya bersama orang lain selain kita, hubungannya dengan keluarga, cara percakapan dengan ibu bapa,orang tua, layanan terhadap guru, masyarakat etc.etc

seriously, saya suka study tingkahlaku manusia. sebab memang dari kecil lagi saya minat bidang psikologi. 

Psikologi. Bidang yang mengkaji tingkah laku manusia secara individu. seronok jugak tengok pelbagai ragam manusia .drp sini, kita dpt belajo sesuatu. dan cara utk adapt dengan orang pelbagai jenis.

Kita boleh kawan semua orang, tapi bila bersahabat, kita kena pilih. 
Sebab saya ni mudah terpengaruh .Kadang kadang tak sedar.sebab tu saya nak bersahabat dengan orang yang dapat dekatkan diri saya dengan pencipta saya,cinta agung saya. 
Saya manusia, masih lemah. harap kawan kawan dapat bimbing saya. tolong jangan lalaikan saya ...


wslm
   

3 comments:

lindariepin said...

Judge a book by its cover and its content.... its true maya...

etykus said...

salam maya :)

betol betol. selalu orang cakap macam tu. xpakai tudung xsemestinya jahat,pakai tudung xsemestinya baik. kecewa lah bila dengar statement tu. xsedar ke sebenarnya menutup aurat tu peritah Allah. siapa kita untuk pertikaikan baik buruk seseorang macam tu. sobss.

maya dandelion said...

slm

linda: yep :)btul2 :)

ety:wslm :) betul2.hm.smuge diorang2 ni dpt hidayah satu hari nanti.amin :) .