Assalamu'alaikum wbt
Aku dan semangat. apa maksudnya?
Aku sebenarnya pernah terfikir, kot aku ada makhluk halus ka,saka ka yang ada dekat aku. Sebab aku 2 tahun kebelakangan ni macam ada satu perangai aneh dan aku rasa macam itu adalah bukan diri aku yang sebenar.
Aku tanya sepupu aku yang dia pandai sikit bab ni, aku tanya pasal gamelan (sebab aku pi bengkel gamelan hujung 2024). Aku tanya dia kalau main gamelan melayu ada unsur mistik tak? Dia kata ya ada,
aduh aku dah saspen dah,aku pikiaq kot aku jadi aneh2 pelik perangai disebabkan kesan main gamelan tu.hahah. tapi sepupu aku sebut lagik, haritu ada ustaz tengok aku dekat kenduri adik dia tahun lepas, dia dah tanya ustaz tu pasal aku, ustaz tu kata tak ada apa-apa mende dekat aku. (Takdak mende makhluk halus lain maksudnya) . bila dengaq tu alhamdulillah lega jgk, maksudnya aku bebas dari saka ka apa ka hahahhhaha.
cuma mungkin masalah jiwa sendiri ye dak?yang bergelodak bergelora mencari identiti diri 2 tahun kebelakangan gini.
tapi aku rasa, aku ada satu semangat kuat di mana aku berani pi mana sorang sorang tanpa memikirkan akan ada ka makhluk halus akan memunculkan diri. especially di sekolah aku yang selalu aku dengaq depa terjumpa itu ini. aku bukan apa, aku malas nak pikiaq sebab nanti aku takut. so aku cuba la tak pikiaq hahaha.
semangat yang berani tu jugak la yang buatkan aku boleh pi mana-mana sorang, naik LRT MRT pi KLCC sorang, makan sorang, drive jauh sorang-sorang, panjat itu ini, buat semua mende aku tak heran sebab aku ada semangat tu. aku rasa ni ada kelebihan yang aku ada, yang buatkan aku berdikari dan tak mengharapkan sesiapa.
aku pernah cuba untuk turunkan semangat ni, untuk jadi kurang berdikari dan mengharapkan pada orang lain. tapi bila aku dah cuba jadi macam tu kan, aku rasalah, aku sangat tak serasi untuk jadi begitu. sebab nanti aku akan jadi terlebih manja,terlebih sensitif, terlebih perlukan validation dari orang,terlebih lembik untuk buat apa-apa...hm banyaklah yang aku rasa yg aku sangatlah tak sesuai untuk menjadi orang yg mengharap pada orang lain . hahahaha.
so sekarang aku dah slowly kembali pada diri aku yang asal, yang aku memang dah lama sebati dengan macam ni, yang aku boleh berdiri di kaki sendiri, berdikari dan tak perlukan validation dari sesiapa pun. mungkin aku memang dilahirkan untuk mempunyai semangat waja dan jiwa besar, bukannya wanita yang perlu berpaut pada mana-mana manusia lain dalam hidup. aku boleh jaga diri sendiri, buat semua benda sendiri.
jadi aku harap semangat yang aku ada dan sebati dengan jiwa aku ni, takkan kenal erti penat lelah dah lepas ni. aku takkan berkira dah, apa aku rasa nak buat,aku redahh ja,
dan semoga aku dah tak kembali kepada versi yang lembik,manja dan sentiasa mengharap pada orang lain. aku tak mau dah jadi macam tu, sebab aku rasa aku akan jadi sangat lemah semangat bila jadi macam tu. ishhhhh takmau dah pikiaq bila aku jadi versi macam tu.
kesimpulannya, semoga Aku dan Semangat aku tu sentiasa ada dalam diri aku dan tak nak dah lembik lembik manja lepas ni.
No comments:
Post a Comment