Friday, July 30, 2010

Ubat Enam Resepi

Salam
Pada pagi Jumaat yang diberkati Allah
Bumi IPGM KSM basah disirami rahmat hujan
Alhamdulillah. Pasti pokok-pokok gembira
Semuanya sumber dari rahmat Hujan.

Di sini nak berkongsi sikit dari apa yang saya baca dari Solusi Isu 21 m/s 79
__________________________________________________________________

UBAT ENAM RESIPI
Penulis buku al-Farj Ba'da al-Syiddah menyebut tentang kisah seorang yang bijaksana yang sedang ditimpa musibah. maka datanglah kawan-kawannya mengucap keprihatinan mereka terhadap musibah yang menimpa.

Si bijaksana itu pun berkata:
"Aku tahu ada satu ubat yang dibuat daripada enam resipi yang berbeza."
Kawan-kawannya pun bertanya:
"Apa dia?"
Jawabnya:

" Pertama,
Percaya sepenuhnya kepada Allah

Kedua,
Kesedaranku bahawa semua yang sudah Allah takdirkan akan berlaku
Ketiga,
Sabar adalah senjata paling berkesan yang diguna pakai oleh orang yang
mendapat ujian
Keempat,
Jika saya tidak sabar, saya tidak akan tertolong dengan perasaan resah
Kelima,
Mungkin sahaja saya akan berada dalam keadaan yang lebih buruk
daripada keadaan saya sekarang
Keenam,
Dari semasa ke semasa jalan keluar akan terus terbuka.

___________________________________________

Wassalam

No comments: