Friday, July 30, 2010

Detik Takkan Ku Lupakan

Salam
Pada suatu hari,saya dalam perjalanan ke Jerteh bersama rakan-rakan.
Pada waktu itu Jerteh sangat jam, macam atas jambatan pulau pinang.
Jalan menuju ke traffic light di hadapan kfc Jerteh sangat jam
Ketika di hadapan masjid hadhari saya melihat sebuah kereta perdana (perhatikan kereta warna biru)
kereta perdana itu mahu memasuki masjid dari lorong dari arah bertentangan
Jadik saya yang bawa kereta slow pun memberhentikan kenderaan saya untuk memberi laluan pada kereta perdana itu. (Kereta saya bertanda X merah)

Ketika itu, saya asyik melihat makcik di dalam kereta perdana itu mengangkat tangan kepada saya tanda terima kasih.
Sedang khusyuk melihat makcik tersebut, tiba-tiba datang sebuah motor yang melalui sebelah kiri sisi kereta saya.
Detik itu berlaku terlalu cepat dan saya dan rakan-rakan tergamam melihat pakcik motor itu melanggar kereta Perdana itu dan terpelanting melambung di hadapan kereta perdana

motor (warna ungu) melanggar kereta perdana

Tergamam saya melihat kejadian tersebut. Pakcik tersebut selepas itu bangun jalan terjengket jengket sambil menghampiri motornya. Kasihan melihat pakcik itu!!!
Saya lihat tiada darah pada pakcik itu, tapi saya rasa pakcik tu pasti cedera
Kerana dia telah melambung terpelanting dan jatuh
pada velocity yang agak kuat(betul ke tak fizik saya ni.hantam saja labu)

Saya terfikir juga mahu menolong pakcik itu,
tapi saya meminjam kereta orang dan saya ke jerteh dengan tujuan untuk membawa rakan2
nanti terlambat pula hantar kereta orang dan kena balik sebelum pukul 6 nak ambil banner di kampung raja.jadi saya fikir, "tak mengapalah, mesti ada orang tolong"
minta maaf pakcik,kami tak mampu nak tolong encik,saya percaya ada orang yang tolong encik selain saya.

Saya dan rakan-rakan membuat kolaborasi tentang kemalangan tadi. Siapa yang bersalah?
1. Motor?
2. Kereta?

Susah nak putuskan siapa yang salah. Ya memang kami saksi utama kemalangan. kemungkinan kereta tu laju, atau motor laju.

1. kemungkinan pakcik motor tak alert tentang keadaan sekeliling,dia sepatutnya berhati-hati ketika jalan jam.seperti pesan ayah saya, bila di jalan raya, jangan tengok hadapan kereta sahaja, mata kena sentiasa lihat apa yang berlaku di sekeliling, kanan,kiri. kalau boleh, gunakan bebola mata kita untuk berpusing seberapa darjah yang boleh, 360 darjah lagi better.
2. mungkin kereta perdana tu salah.mungkin dia laju sangat ketika hendak menuju ke masjid hadhari (setelah saya memberi dia laluan)
3. mungkin saya bersalah sebab telah memberi laluan kepada kereta perdana tersebut!

Tapi seperti kata rakan saya, perkara dah berlalu jangan salahkan diri sendiri. Mungkin Allah dah memang tulis hari ini dia kena itu.Hari ini saya beri laluan pada perdana.
mungkin juga peringatan kepada saya supaya beringat di jalan raya. dan peringatan kepada saya maut boleh menjemput di mana-mana, di Jerteh pun boleh jadi.

Selepas itu kami pun pulang ke maktab dengan perasaan yang sangat sedih teringatkan keadaan pakcik motor itu.
Inilah kisah kemalangan yang paling dekat pernah saya tengok, (Walaupun tak ngeri)
______________________________________________
Wassalam

2 comments:

syazwan safwan said...

gambo tu spray satu2 ke..(kagum)

maya dandelion said...

wslm
ya,tapi gambar 2 hingga 3 tu
just cut and paste kereta dan motor