Friday, August 13, 2010

Kahwin Muda


بسم الله الرحمن الرحيم

Salam
Baru-baru ni aku baru je kenal dengan seorang akak senior
Walaupun dah lama nampak dia tapi tak pernah sempat untuk beramah mesra
Namun minggu lepas sempat sembang-sembang dengan dia dengan lebih lama
dia sem6 ,aku sem2

Akak ni baru sahaja mendirikan rumah tangga bersama seorang lelaki pilihan keluarga
Aku tertarik bila dia kata, "cinta selepas kahwin"
Aku sangat respek pada kakak ni sebab dia berani untuk berkahwin pada usia muda
tak ramai yang berani kahwin pada usia muda.

Dulu-dulu aku bila dengar orang kahwin muda, macam-macam aku terfikir
pernah jugak aku terfikir, " kawin muda?tak enjoy la hidup gitu", "cukup ke duit nak sara family?" .dan aku tak suka dengar orang kahwin muda,sebab aku rasa orang kawin muda ni macam tak sabar sangat nak kahwin kot. gatai.astaghfirullah hal azim.

Tetapi tanpa kita sedari, kahwin muda ni banyak kelebihannya. yang paling penting, hubungan yang halal antara lelaki dan perempuan.
Kalau bercinta sebelum berkahwin, nak jumpa selalu, dan semuanya yang selalu selalu la
bila seorang laki berjumpa dengan seorang perempuan, ada orang ketiga,iaitu syaitan
walaupun jumpa di tempat ramai orang,syaitan tetap duk cucuk cucuk. astaghfirullah hal azim.kita semua dah terpengaruh dengan budaya bercinta Barat. berdating2.
sangat kagum dengan orang yang kahwin muda, mereka telah mengelakkan dari melakukan dosa dengan bukan muhrim. Allah dah bagi jalan yang halal.

Kepada akak tersebut,terima kasih banyak-banyak .akak sangat baik orangnya. Semoga menjadi isteri yang solehah dan semoga perkahwinan dan rumah tangga akak sentiasa dirahmati dan diberkati olehNya.semoga akak tabah menempuh dugaan hidup dan dijauhi fitnah manusia. aminn..


wslm~

5 comments:

nurul syazana said...

=)

Ckin Kembaq said...

betul tu.nak elakkan diri dari maksiat kan?abg sy pun kawin muda jugak.umur 22 dah kwin.waktu dh nak abis blajar pulak tu..tp dia usaha mcm2 cara tau nak kawin.myb nak hlg dari buat smthg tak elok wlupun iman kuat..syaitan akan cucuk2 smpai kita lemah..alhamdulillah ok la dia skang nih..

p/s : jemputt singgah tgk blog naa..

eiymnajmie said...

ishh...cik maiya buat org tprnjt je..ingt kan cik maiya yg nak kawin...hehe

ake said...

xsalah kot klau cik maya nk kawen awal pon, kan...hehehe...bleh kupas lg tajuk ni(klau interested..huhu), bleh rujuk blog ust yg femes cam yg ade kt link2 tepi blog tu...papepon tajuk 'bismillah' tu bagus, alhamdulillah(xpe la post kt cni ek)..

maya dandelion said...

salam

syaza: :D
ckin kembaq: kawin muda niat kerana Allah lebih diberkati agaknya. ") tq datang melawat
zaim:aih.blajaq dulu.lain la kalu blajaq kat uia, ramai plajar berkawin. ehe
ake: terima kasih.